Hvem står bag telefonnummer 63 10 59 77?

Ringer din telefon igen og igen fra nummeret 63 10 59 77, og når du endelig tager den, byder en ivrig stemme sig til med forsikringer, økonomiske løsninger eller et “helt uforpligtende” medlemskab? Du er langt fra den eneste

Rundt om på nettet vrimler det med historier fra danskere, der føler sig bombarderet af tilbagevendende opkald - ofte fra flere numre, men med samme budskab.

Er det blot almindelig, om end påtrængende, telemarketing? Eller gemmer der sig decideret svindel bag røret? I denne artikel dykker IT Forum Danmark ned i, hvad der egentlig foregår, når 63 10 59 77 dukker op i displayet, og giver dig konkrete råd til, hvordan du beskytter både din tid og dine oplysninger.

Læs med, og bliv klogere på hvem der ringer, hvorfor de gør det, og hvordan du allerbedst håndterer disse insisterende opkald.

Hvem står bag telefonnummer 63 10 59 77?

Hvad ved vi om 63 10 59 77?

Flere læsere på både sociale medier og telefonfora fortæller, at de bliver ringet op fra 63 10 59 77 med en præsentation som: “Hej, det er Ase/ASA - må jeg stille dig et par spørgsmål om din økonomi/forsikring?” Opkaldene er som regel korte, men kan udvikle sig til længere salgstaler, hvis man ikke afviser med det samme.

Fakta Detaljer fra brugerne
Afsendernavn Ofte præsenteret som “Ase” eller “ASA” (i nogle kommentarer kaldt en fagforening eller et rådgivningsfirma).
Formål Tilbyder økonomiske løsninger, forsikringer eller medlemskab i en a-kasse/fagforening.
Karakter Telemarketing. Mange oplever opkaldene som uønskede og vedholdende.
Hyppighed Ringer gentagne gange - ofte fra flere forskellige numre i samme serie. Nogle modtager 3-4 opkald dagligt.
Typisk adfærd Der lægges til tider på, så snart man besvarer, eller hvis man efterspørger dokumentation.
Brugerreaktion En del kalder det for “spam” eller “svindel”; andre beskriver korte, men påtrængende samtaler med en sælger.

Det gennemgående billede er altså, at 63 10 59 77 primært benyttes til aggressiv telemarketing. Selvom det ikke entydigt kan bekræftes som svindel, oplever mange, at sælgeren:

  1. Fortæller, at man allerede er på en liste over “interesserede” - uden at kunne forklare hvorfra.
  2. Forsøger at få adgang til personlige eller økonomiske oplysninger tidligt i samtalen.
  3. Ignorerer nej-tak og ringer videre fra et nyt nummer, hvis man blokerer det første.

Sammenlagt efterlader det et indtryk af et påtrængende salgs-setup, der for mange føles grænseoverskridende eller ligefrem mistænkeligt. Hvis du har modtaget opkaldet, er du langt fra den eneste - tværtimod lyder rapporterne på, at hundredvis af danskere kontaktes hver uge.


Sådan håndterer du opkaldene

Hvis du - som mange andre - er blevet ringet op fra 63 10 59 77 (eller et lignende nummer), kan du beskytte dig selv og dine data ved at følge nedenstående trin:

  1. Hold dine personlige oplysninger private
    Del aldrig CPR-nummer, MitID-oplysninger, kontonumre eller kortdetaljer med en fremmed i telefonen. Seriøse virksomheder beder ikke om den slags følsomme data ud af det blå.
  2. Bed om skriftlig dokumentation
    Er du det mindste i tvivl om, hvem der ringer, så bed om at få tilsendt information på e-mail eller brev. Afsenderen skal kunne identificere sig med fuldt firmanavn, CVR-nummer og kontaktoplysninger.
  3. Blokér nummeret - og de “søster-numre”, der følger efter
    • Tilføj 63 10 59 77 til din telefons blokeringsliste.
    • Aktivér indbyggede spamfiltre (iPhone: “Stille ukendte opkald”, Android: “Filtrer spamopkald”).
    • Spørg dit teleselskab, om de kan spærrre eller markere uønskede numre centralt.
  4. Sig tydeligt nej - og kræv at blive slettet
    Afslut samtalen høfligt, men bestemt: “Jeg ønsker ikke at blive kontaktet. Slet venligst mine oplysninger fra jeres ringeliste.”
    Notér dato og klokkeslæt: Det er vigtig dokumentation, hvis opkaldene fortsætter.
  5. Anmeld uønsket markedsføring
    Ved gentagne opkald uden samtykke kan du klage til Forbrugerombudsmanden. Vedlæg:
    • Skærmbilleder af opkaldslog
    • Dine noter om dato/klokkeslæt
    • Eventuelle optagelser eller e-mails
  6. Mistanke om bedrageri? Kontakt politiet
    Hvis du oplever pres for at udlevere betalingsoplysninger eller føler dig snydt, indgiv straks anmeldelse på politiets digitale anmeldelsesportal eller på nærmeste station. Jo hurtigere du reagerer, desto større er chancen for at stoppe svindlen.

Med disse skridt reducerer du risikoen for både telefonspam og regulær svindel - og sender samtidig et klart signal om, at uanmodede salgsopkald ikke tolereres.