Sådan skifter du kølepasta på CPU’en: trin for trin
Overophedning, termisk throttling og en blæser der lyder som en jetmotor … Hvis din computer begynder at svede, er det ofte et tegn på, at kølepastaen mellem CPU og køler har set bedre dage
Heldigvis er det hverken svært eller dyrt selv at give processoren et friskt lag “sølv”. I denne guide fra IT Forum Danmark lærer du - trin for trin - hvordan du sikkert afmonterer din køler, rengør både CPU og heatsink, og påfører præcis den mængde kølepasta, der holder temperaturen nede og ydelsen i top.
Uanset om du er førstegangs-bygger, entusiast med en ældre gaming-rig eller IT-professionel, får du her alle tips, værktøjslister og faldgruber serveret på et sølvfad. Så gør dig klar til at rulle ærmerne op - din CPU vil takke dig med lavere grader og højere hastigheder!
Forberedelse: Værktøj, materialer og sikkerhed
Før du løsner én eneste skrue, skal du have alt udstyret klar på bordet. De vigtigste hjælpemidler er:
- Isopropylalkohol ≥ 90 % til at opløse gammel pasta.
- Fnugfri klude, kaffefiltre eller microfiber der ikke efterlader fibre på IHS eller køler.
- Plastik- eller træspatel (ikke metal) til at skrabe det sidste pasta af.
- Skruetrækker - oftest en Phillips #2 til standardkølere, men tjek producentens manual.
- Ny kølepasta eller flydende metal (husk advarslerne længere nede).
- Evt. ESD-håndledsrem eller antistatisk måtte.
Når du skal rense kontaktfladerne, fugter du kluden med et par dråber isopropylalkohol og tørrer i cirkulære bevægelser, indtil både CPU-hættens (IHS) og kølerens underside er blanke. Alkohol fordamper hurtigt, men lad alligevel overfladerne lufttørre 30 - 60 sekunder, så ingen væske forsegles under den nye pasta. Brug spatlen forsigtigt - ingen metalværktøj - så du undgår ridser, som senere kan forringe varmeledningsevnen.
Statisk elektricitet kan ødelægge fine CPU-baner. Aflad dig selv ved at røre en ubehandlet metalgenstand på kabinettet eller - bedre - brug en ESD-rem. Arbejd på et rent, stabilt bord uden tæpper og kæledyr, og sørg for god belysning, så du tydeligt kan se, om al gammel pasta er væk. Frakobl hele pc’en fra stikkontakten og skub PSU-knappen til 0, før du begynder.
Vælg kølepasta ud fra din hardware: Almindelig silicone-/nano-pasta er ufarlig og kompatibel med både aluminium og kobber, mens flydende metal (baseret på gallium) må aldrig bruges på aluminiums-kølere og er elektrisk ledende - beskyt derfor printpladen med tape, hvis du vælger denne løsning. Kontrollér også, om din køler bruger Intel’s push-pins, AMD’s clips eller skruemontering; have det rigtige tilbehør parat, så du kan montere jævnt uden at overstramme. Når alt er linedet op, er du klar til selve adskillelsen.
Afmontering og rengøring: Trin for trin
1. Afmontering
Forbered sikkerhed: Sluk PC’en, sluk PSU’en på bagsiden og træk strømkablet ud. Hold tænd/sluk-knappen nede i et par sekunder for at aflade kondensatorer, og brug et antistatisk armbånd eller rør en jordet genstand. Åbn kabinettet og frakobl blæser-/pumpekablet fra CPU_FAN eller PUMP-headeren, så du ikke river ledningen løs senere.
Løsn køleren korrekt: Find skruer eller spændebøjler, og løsne dem i krydsmønster (diagonalt) én om gangen - typisk ½-1 omdrejning pr. runde - så trykket fordeles jævnt. Når alle fastgørelser er fri, vug køleren forsigtigt fra side til side for at bryde vakuumet fra den gamle pasta, løft derefter køleren lige op. På AMD-sokler kan CPU’en hænge fast; drej altid let først, og undgå at trække CPU’en med op af soklen.
2. Rengøring
Fjern gammel pasta: Brug en plastikspatel eller kanten af et plastikkort til blidt at skrabe overskydende pasta af både CPU-heatspreader og kølerens kontaktflade. Anvend derefter isopropylalkohol (≥ 90 %) på en fnugfri klud, kaffefilter eller bomuldspind, og tør i cirkulære bevægelser, indtil overfladerne er blanke. Skift klud, så snart den bliver grå, så du ikke smører rester rundt.
Kontrol og tørring: Inspicér for ridser, metalspåner og overskydende pasta i soklen. Undgå at ridse kobber/nikkeloverfladen, og lad alkohol fordampe helt før genmontering (30-60 sek.). Rør aldrig de rengjorte flader med fingrene - hudfedt kan forringe varmeoverførsel. Når både CPU og køler er fuldstændig rene og tørre, er du klar til at påføre ny kølepasta.
Påføring af ny kølepasta: Mængde og metode
Der findes flere anerkendte påføringsmetoder, som alle har til formål at dække hele CPU-diesen med et så tyndt og ensartet lag som muligt - uden at skabe luftbobler eller overskud, der flyder ud på bundkortet. De mest almindelige er ærte-metoden (en enkelt dråbe på ca. 4-5 mm), linje-metoden (en tynd stribe midt på ICD), og X-metoden (to diagonale streger). Til meget små mobile chips kan en spreader-metode med plastikspatel give bedre dækning. Grundreglen er: lidt er bedre end for meget - kølepastaen skal blot udfylde mikroskopiske ujævnheder, ikke fungere som et tykt lag isolering. Sæt køleren ned i et roligt, lodret tryk og spænd monteringen i krydsmønster, så pastaen fordeles jævnt uden indespærret luft. Fjern eventuel overskydende pasta, der presses ud, med en fnugfri klud og isopropylalkohol.
Har du en processor med ekstra stor IHS eller flere chiplets, f.eks. AMD Threadripper eller EPYC, anbefales to eller fem mindre “ærter” fordelt strategisk, eller et tyndt kryds/X, så hele overfladen dækkes. Vælger du flydende metal (gallium-baseret) i stedet for traditionel pasta, skal du være ekstra forsigtig: det er elektrisk ledende og kan kortslutte komponenter, det reagerer kemisk med aluminium (brug kun på nikkel- eller kobberbelagte kølere), og det kræver et ekstremt tyndt lag på både CPU og køler vha. vatpind eller speciel pensel. Brug nitrilhandsker, undgå plastikspatel (kan opløses), og forsegl kanter med ikke-ledende neglelak hvis du er i tvivl. Efter påføring bør du inspicere temperaturerne i BIOS eller et monitoring-program; stiger de mere end et par grader i forhold til tidligere, er det tegn på for lidt pasta, ujævn fordeling eller luftbobler, og køleren må af igen.
Genmontering, test og fejlfinding
Montering: Sænk køleren lodret ned over CPU’en og stram skruerne i et krydsmønster (1-3-2-4) for at fordele trykket jævnt. Anvend korte, vekslende omgange til alle skruer er fingerfaste, og giv derefter et sidste halv- til hel-omdrejnings “finish-tighten” efter samme mønster. Tilslut herefter ledningerne til CPU_FAN og eventuelt PUMP-headeren samt RGB-/PWM-hubs, og sørg for, at kablerne er fri af blæsere og ikke presser mod køleribber eller RAM-moduler. Luk kabinettet løst for nu - du skal nemlig åbne det igen, hvis temperaturen ikke ser rigtig ud.
Første opstart & test: Tænd pc’en og gå straks ind i BIOS/UEFI ved at trykke DEL eller F2. Her kan du se idle-temperaturen - den bør ligge ca. 5-15 °C over stuetemperatur for luftkølere og 3-10 °C for AIO’er. Gem & genstart til Windows/Linux og overvåg temperaturer med programmer som HWInfo, CoreTemp eller Ryzen Master. Kør en let stress-test (f.eks. Cinebench R23 “multi” i 5-10 minutter). Maksimum-temperaturen bør normalt ligge under 85 °C for moderne gaming-CPU’er og under 95 °C for højtydende laptop- eller HEDT-chips; støjniveauet skal være jævnt uden pludselige “spikes”. Notér også “delta” (forskel mellem idle og load); store udsving kan indikere for lidt eller ujævnt påført pasta.
Fejlfinding & vedligeholdelse: Ser du temperaturer, der er 10-20 °C højere end forventet, kan det skyldes
- for tyk/tynd pastalag eller luftbobler → afmonter, rens og påfør nyt.
- for skæv montering → skru af og spænd gradvist i krydsmønster.
- blæser indstillet til for lav PWM-kurve → justér i BIOS eller software.
- støv i køler eller kabinet → rens med trykluft.